Friday, September 25, 2015

Tragedi Korban Haji 2015

Allahuakbar! Jemaah haji tahun 2015 diuji lagi. Ramai yang syahid pada haji kali ini..

Bermula dengan ribut pasir, tragedi crane jatuh, hotel terbakar, dan kali ini jemaah haji meninggal kerana rempuhan di Mina dan angka mangsa yang meninggal meningkat ke 700 jemaah :( 

Dalam banyak ulasan, saya tertarik dengan ulasan yang diberikan oleh Ustaz Mohammad Asraff Ayob di facebook beliau berkenaa tragedi ini. Di sini, saya pastekan semula ulasan beliau ye 


ADAKAH TRAGEDI KORBAN HAJI DISEBABKAN 'ANANIYAH'?
.
.
Sungguh sedih apabila facebook dan wassap petang ini dipenuhi dengan berita korban tragedi haji di Mina. Setakat ini sudah lebih 700 jemaah meninggal.
Saya tidak pasti kali ini apa sebabnya tetapi saya merefleksi kejadian hari ini dengan kejadian sama di tempat sama pada tahun 2006.
Tahun 2006, seramai 346 jemaah haji meninggal kerana bersesak2 ketika melontar di Mina. Saya ada disitu. Saya menyaksikan sendiri 'madness', penyebabnya. Ia berlaku kerana terlalu ramai manusia yang sanggup bersesak-sesak untuk mengejar waktu afdhal melontar.
Hanya kerana mengejar waktu afdhal, ada segelintir manusia yang sanggup melakukan perkara haram. Ada yang menolak, menyiku & push org lain semata-mata nak cari kepuasan ibadah sendiri - nak lontar waktu paling afdhal.
Saya fikir mereka ni hilang something. Adakah mereka faham mengapa kita melakukan haji? Mengapa kita melakukan korban? Semua ibadah ini sebenarnya mengajak kita meninggalkan sifat pentingkan diri sendiri tapi yg berlaku sebaliknya.
Adakah masalahnya berpunca dari sikap sesetengah org islam yg memahami ibadah dari sudut ritual - nak kejar sangat 'afdhal' dan mereka fikir, inilah haji mabrur (melakukan haji ikut Rasul 'per se' sbb waktu afdhal melontar ikut waktu Rasul melontar) sedangkan pada masa sama mereka tidak pedulikan org lain?
Ia sama dgn usaha mengucup hajarul aswad. Berapa ramai jemaah yg nak kejar sunat (cium hajarul aswad) tapi melakukan perkara haram (tolak & sakiti jemaah lain dlm usaha cium)? Dalam buku hidup luarbiasa (www.bukuhidupluarbiasa.com) bab tawakkal kalau tak salah, ada saya ceritakan pengalaman betapa sukarnya cabaran mencium batu suci ini.
Klu salah perhitungan, boleh meninggal tau!
Sifat ananiyah. Sifat pentingkan diri sendiri. Ini yg perlu dikorbankan dahulu. Itulah hikmah yg Nabi Ibrahim ajarkan. Klu ia berterusan, tragedi sama akan berulang lagi.
Padanlah Tuhan berkata dlm surah 'aroaita' - ada org islam nampak beragama tapi mereka sebenarnya menipu sahaja. Sebab keagamaan mereka hanya utk penuhi sifat ananiyah.
Kerana bagi Tuhan, org yg benar2 beragama akan sentiasa peduli org islam lain.
Sekali lagi, saya tidak pasti apa punca kejadian kali ini cuma saya berharap, ia bukan berpunca dari tindakan segelintir yg selfish. Saya doakan mereka yg meninggal dunia disambut Tuhan dgn SyurgaNya.
Saya juga berdoa semoga kita benar-benar menghayati tujuan kita beragama, bukan setakat nak tengok berapa banyak amalan, tetapi kita sedang belajar mencapai tujuan utama ibadah : mempercantikkan akhlak diri, untuk Tuhan dan untuk sesama manusia.
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Walillahil Hamd.
.
.
Us Asraff Mohammad Asraff Ayob
www.tajwidamanhatiku.com

2 comments:

  1. Semoga roh-roh mereka ditempatkan bersama mereka yang beriman dan beramal soleh..

    ReplyDelete
  2. semoga kejadian ini memberi pengajaran kepada seluruh umat islam supaya berhati hati dan bersabar ketika menunaikan ibadat haji. Al fatihah buat mangsa .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...